суббота, 15 февраля 2020 г.

Відкритий урок 7 клас (12.02.2020)


Тема уроку: «Мишка» - трагічна й комічна ситуації, їхня роль у розкритті головної думки, моралі

Мета уроку:
ознайомити школярів з життєвим і творчим шляхом Б. Лепкого; на прикладі твору «Мишка» розкрити трагічну і комічну ситуації, їхню роль у втіленні головної думки, притчової моралі і з’ясувати ідейно-тематичне спрямування казки, історію її написання;
розвивати активний словник школярів, уміння грамотно і вмотивовано довести власну думку, робити висновки, проводити аналогії з сучасним життям;
виховувати почуття поваги до людини праці, чуйності, відповідальності, чемності, зневажливе ставлення до підступності, жадності, егоїзму.
Тип уроку: засвоєння знань, умінь, навичок.
Очікувані результати: учні повинні знати зміст казки; особливості характерів персонажів; відомості з теорії літератури про казку, головну думку твору, антитезу; учні повинні вміти розкривати трагічні та комічні ситуації у творі; знаходити найважливіші фрагменти для розуміння основної думки твору, антитезу; виявляти своє ставлення до героїв та їхнього вибору; висловлювати власні роздуми про щастя людини, проводити аналогії з сучасним життям; розуміти істинну вартість життєвих цінностей.
Обладнання: портрет письменника, текст твору, схеми, таблиці, підручник, твори Б.Лепкого, картки із завданнями
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Літературна гра «Скринька»
Про який час ідеться у творі Б. Лепкого?
Що міські миші розповідали про своїх господарів і що Миш­ка про своїх?
Як ставилися до війни господарі Мишки, чому?
Чому Мишці зробилося соромно за свою господиню?
Яка «велика ідея» зародилася в маленькій мишачій голові?
Чому Мишка вирішила, що їй із дітьми краще жити в полі, ніж у такій хаті?
Чому твір «Мишка» має підзаголовок: «Казка для дітей: для малих і великих»?
Яка головна думка твору?
Отже, чому саме миша є головною героїнею твору?
В яких творах ви уже зустрічали головних героїв мишей?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Оголошення теми та мети уроку
Слово вчителя
Бачити у простому, буденному незвичайне може, мабуть, людина з неабиякою творчою уявою, із великим людяним і небайдужим серцем. Саме таким був письменник Б. Лепкий.  Він зумів показати життя людей із зовсім незвичайного ракурсу.
ІV. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу
Бесіда:
1.      Підтвердіть цитатами, що події у творі розгортаються під час війни.
2.      Яким є життя людей у цей складний час?
3.      Визначення комічного у творі
— Які події, вчинки й поведінку персонажів ми вважаємо комічними? (Комічне — те, що здається нам не таким, яким, на нашу думку, має бути).
— Наведіть приклади комічного з твору «Мишка»
4.     Спостереження над текстом. Заповнення таблиці «Трагічне і комічне у творі».

Трагічне
Комічне
війна;
голод;
відчай людей;
страждання голодної дитини;
жадібність господині й господаря, які радіють із чужого горя
—   як господиня говорить про сусідів, що «на гроші ласі й рідного батька продали б»;
—   як Мишка характеризує госпо­диню, що язиком торохкотіла голосно на все село;
—   як Мишка радіє, що діти сплять і не чують, як люди вміють брехати;
—   як господар побачив порожню скриню

- Отже, трагічне переростає в комічне, викликаючи щирий сміх, бо перед нами підла людина, яка в житті не цінувала нічого, крім грошей.

5. Спостереження над текстом. Опрацювання світів Мишки
 
Пошукова робота, зібрати таблицю




Світ свій
Світ чужий
діти
нірка
подвір’я
поле
подружки з міста
співчуття
доброта
господар
господиня
гроші
війна
жадібність
жорстокість
голод
егоїзм
хата

5.      Складання сенкану до слова «Мишка»
V. Закріплення знань, умінь та навичок
Проведення тестового опитування
1. Мишка, як і другі, була маленька і… а) чорненька;  б) біленька;  в) сіренька.
2. Нору мишки можна було побачити в хаті:
а) у кутку, де було ліжко;  б) біля входу до комори;  в) за кухонним столом.
3. Своє помешкання мишка вважала:
а) не розкішним, але безпечним; б) не зручним, але теплим; в) не великим, але комфортним.
4. Мишка боялася:
а) когута;  б) людей;   в) голоду і холоду.
5. Пишно вбраний когут був схожим на: а) актора; б) пана; в) жандарма.
6. Де мишка зустрічалася зі своїми сестрами? а) На млині;  б) у полі;  в) на подвір’ї.
7. Мишка вибігала зі своєї нори, щоб…
а) подивитися на світ;  б) знайти їжу для своїх діточок;  в) допомогти своїм сестрам із міста.
8. Хазяїна хати, де жила мишка, вона характеризувала:
а) «Така сумлінна і порядна людина»;
б) «О, мій господар дуже страшний»;
в) «Я його дуже поважаю і ціную».
9. Гроші хазяїн хати, де була нора мишки, ховав:
а) у коморі під полицею; б) на горищі у чавуні; в) в ящику під ліжком.
10. Що, на думку господаря, гарно пахне?
а) Гроші;  б) квіти біля вікна хати;  в) копчені вироби з м’яса.
11. «Добре, що діти сплять, а то ще б навчилися… як люди»:
а) заздрити;   б) брехати;  в) злословити.
12. Як мишка вирішила помститися господарю? Вона:
а) знищила його гроші, поторощивши їх;
б) зіпсувала зерно для посіву;
в) погризла копчене сало для продажу.
Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.
2. Власне продовження казки
VІ. Підсумок уроку           
Підсумкова бесіда:
1.      Що хотів сказати читачеві автор цим твором?
2.      Чому він обрав для цього жанр казки?
3.      Як можна було б по-іншому назвати цю казку?
VІІ. Оцінювання навчальної діяльності
VІІІ. Домашнє завдання та інструктаж до його виконання
Достатній рівень – характеристика мишки цитатами з тексту
Високий рівень – написати продовження казки, написати твір-характеристика мишки.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

Дистанційне навчання. Завдання для учнів

ПДР для 5 класу пройдіть тестування та перевірте свої знання Тест 07.05.2021 ZOOM-конференція Татьяна Галушко приглашает вас на запланирова...