Тема. Тире у безсполучниковому складному реченні
розвивати творчі вміння
відновлювати, моделювати й конструювати безсполучникові складні речення зі
смисловими відношеннями відповідно комунікативного завдання; на основі
мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу формувати моральну культуру
дев’ятикласників.
розширити фразеологічний запас учнів новими народними прислів'ями і приказками; прищеплювати
любов до усної народної творчості;
Тип уроку: урок вивчення
нового матеріалу.
Просим учнів:
ви не бійтесь правил граматичних.
є у кожного до мови хист,-
не зубріть а розумійте зміст.
Як зумієм правила ми з вами
виражати власними словами,
знань одразу збільшиться запас,-
вчитель просто не впізнає вас.
Д. Білоус
Хід
уроку
І. Організаційний момент
Доброго
дня усім! Наперекір сердитій зимі дарую вам щирі вітання і усмішку. Давайте
бачити прекрасне довкола: у притихлому небі, морозяному візерунку. Тоді кожна
прожита хвилина наповниться красою, добром і любов’ю до людей, до рідної землі.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Щоб розпочати вивчення нового
матеріалу, нам необхідно пригадати все вивчене раніше. Отже, розпочнемо:
Самостійна робота за питаннями
1. Безсполучникове складне речення це –
2. Які розділові знаки ставлять між
частинами безсполучникового складного речення?
3. Коли ставлять кому?
4. Коли ставлять крапку з комою?
5. Коли ставлять двокрапку?
1. Пояснення вчителя.
С. 174
1. Наступна частина виражає наслідок. Питання «Що з того випливає?», різка зміна подій.
2. Частини протиставляється, або зіставляється, можна вставити сполучники
(і, а, але)
3. Наступна частина
містить порівняння.
2. Творче моделювання.
- Із поданих простих
речень скласти і записати безсполучникові складні.
Стихла пісня.
Тихо стало над степом.
Зникає мова.
Народу більше нема.
Над лісом
знялося сонце. Туман почав розступатися.
За вихором
подріботіла над самою землею одірвана од гурту хмара. З неї пішов лапатий,
рідкий дощ.
3.Робота з підручником. Виконання вправ.
Вправа 308 – усно
Вправа 309 – письмово
ІV.Закріплення
1. Дослідження - відновлення – аналіз
*Утворіть
народні прислів’я, дібравши з довідки
другу частину. Код-відповідь запишіть.
Довідка
1.Рідна мова не
полова:... А.
... на осиці кислиці, на вербі
груші.
2.Наговорила:... Б. ...нехай тюрму
знає.
3. Замкнув вовка
межі вівці:... В.
...уранці вони поб’ються, а ввечері
помиряться.
4.Брати що
коти:...
Г....її за вітром не розвієш.
Код-відповідь : 1. Г;
2. А; 3. Б; 4. В.
** Пояснити уживання розділових знаків.
2. Дослідження – трансформація
Наведені речення перероблено із безсполучникових. Відновіть первісний
вигляд цих прислів’їв, відкинувши сполучники. Між частинами складних безсполучникових речень поставте
потрібні розділові знаки.
1.
Коли здобудеш освіту, то побачиш більше світу.
2.
Мир у світі таки буде, бо його хочуть
усі люди.
3.
Дерево міцне корінням, а людина трудовим
горінням.
4.
Якщо хочеш їсти калачі, то не сиди на
печі.
5.
Коли достигне яблучко, то само відпаде.
6.
Більше діла, а менше слів.
7.
Слово не горобець, бо коли вилетить, то
не зловиш.
8.
Брехня мов куля зі снігу, бо що далі
котиться, то більше стає
3.Робота з підручником. Виконання вправ.
Вправа 310 (письмово)
VI. Узагальнення і
систематизація знань.
Бесіда
VI.Підсумок уроку.
Рефлексія: Найважчим на уроці мені здалось...
VII.Домашнє завдання.
Вправа 315 – списати,
розставляючи пропущені розділові знаки.
(З учнями
повторити усі розділові узнаки у безсполучниковому складному реченні.)
Комментариев нет:
Отправить комментарий